piątek, 30 maja 2014

Akademia VIP - grawerowanie zdjęć

Grawerowanie zdjęć może być sztuką samą w sobie, o ile poznamy kilka wskazówek, które ułatwią nam przygotowanie grafiki. Bez poznania podstaw, grawerowane zdjęcia zawsze będą źle wyglądać.


1. WYBÓR GRAFIKI I PARAMETRÓW

Najlepsze rezultaty można uzyskać z grafiką w skali szarości. Rozdzielczość i wielkość zdjęcia ma kluczowe znaczenie. Zdjęcia ściągnięte z internetu mają zazwyczaj 72 lub 96 DPI i są małej wielkość. Takie zdjęcia też mogą być obrabiane pod warunkiem skalowania ich do mniejszego formatu, co automatycznie zwiększy ich rozdzielczość DPI. W żadnym przypadku nie można powiększać zdjęć o słabej rozdzielczości, ponieważ z całą pewnością wpłynie to na spadek jakości wygrawerowanego obrazu. Im większe są zdjęcia o słabej rozdzielczości, tym można więcej z nich "wyciągnąć". Zazwyczaj grafika powinna mieć rozdzielczość przynajmniej 300 DPI. Jeśli to konieczne można zwiększyć jej rozdzielczość poprzez interpolację piksli z wykorzystaniem programu CorelDraw i narzędzia Mapy bitowe - Zmień rozdzielczość.



Żelazna zasada podczas grawerowania zdjęć: mniej znaczy lepiej! 

Najlepsze efekty można uzyskać poprzez odpowiedni dobór materiału i parametrów. Bardzo często operator ustawia zbyt dużą moc lasera i otrzymuje nakładane na siebie punkty wygrawerowanej grafiki. Idealny efekt to taki, który tylko delikatnie „zarysuje” materiał.

Rozdzielczość pracy stanowi odrębny temat. Na przykład anodowane aluminium może być grawerowane z rozdzielczością 600 - 1000 dpi ponieważ impulsy lasera na siebie nie zachodzą. Z kolei drewno powinno być grawerowane z rozdzielczością 333 - 500 dpi. Wynika to z tego iż wygrawerowana plamka lasera jest większa niż ta, którą widzimy na ekranie monitora. Właśnie taka rozdzielczość jest najczęściej stosowana do grawerowania zdjęć, ponieważ nie mamy wtedy problemu nakładania się pojedynczych plamek lasera na siebie. Wybór soczewki 1,5" wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Jedynym odstępstwem będą nierówne materiały, na których lepsze efekty uzyskamy stosując soczewkę 2 lub 2,5".

Wskazówka:
Aby znaleźć najlepszy parametr do grawerowania, należy najpierw wygrawerować grafikę w pełnej skali szarości 0 -100 % (0 - 255 skali szarości) na takim samym materiale, na którym będzie grawerowane zdjęcie. Pasek testowy wskaże czy użyte parametry są odpowiednie do tego materiału. Jeśli uzyskany kolor grawerunku jest zbyt ciemny, należy zmniejszyć moc lub zwiększyć prędkość pracy. Musimy się jednak liczyć z niższą rozdzielczością.



2. TYP RASTRA (uporządkowany vs rozproszony)

Raster uporządkowany (Ordered Dithering) - to raster poukładany wg. pewnego schematu, im ciemniejsza grafika tym gęstszy uzyskamy raster. Pozycja oraz ułożenie rastra pozostanie bez zmian, zmienia się wielkość kropki.


Ten typ rastra powinien być stosowany na materiałach dających się łatwo obrabiać, np.: aluminium anodowane, akryl, inne tworzywa sztuczne.

Raster rozproszony (Stucki, Jarvis, inne) - to raster nieuporządkowany, o chaotycznej strukturze, im grafika jest ciemniejsza, tym gęstsze są kropki rastra. Jednakże tylko rozmiar kropki pozostaje bez zmian.


Ta metoda rastrowania jest odpowiednia do grawerowania trudniejszych materiałów jak np.: drewno, skóra czy szkło. Można go zastosować do obrazów z drobnymi szczegółami (architektura, zwierzęta z grubym futrem) lub zdjęć o słabym kontraście. Tego typu algorytm zwiększa kontrast zdjęcia !

Oba rodzaje rastra są zaimplementowane w sterowniku JobControl X. Dodatkowo znajduje się tam proces Zdjęcie. Dzięki temu procesowi grafika zostaje odpowiednio przetworzona na potrzeby grawerowania laserowego i zostaje jej przypisany odpowiedni algorytm rastra.

Przykład: Grawerowanie fotografii na aluminium anodowanym.
Zdjęcie oryginalne 90 x 55 mm, 300 dpi

1. Aluminium anodowane 600 dpi, raster Ordered Dithering

2. Aluminium anodowane 600 dpi, raster Stucki

3. Aluminium anodowane 1000 dpi, raster Ordered Dithering

4. Aluminium anodowane 1000 dpi, raster Stucki

Aluminium anodowane możemy grawerować z zastosowaniem wysokiej rozdzielczości bez wcześniejszej obróbki graficznej pliku. W tej grafice wykorzystano proces Zdjęcie (sterownik drukarki JobControl X) oraz opcję odwrócenia, czyli negatywu.

3. DODATKOWE NARZĘDZIA DO OBRÓBKI ZDJĘĆ

Nie wszystkie materiały pozwalają się grawerować tak łatwo jak aluminium anodowane. Na rynku istnieje kilka możliwości, aby uzyskać optymalny wynik grawerowania (np. dodatkowe nakładki do programów, specjalistyczne programy graficzne), natomiast CorelDraw oferuje te same możliwości, bez dodatkowych kosztów.

Poprawa kontrastu (Efekty - Dopasowanie - Poprawa kontrastu)




Obcinanie wartości wejściowych: Zwiększa kontrast obrazu. Najciemniejsze i najjaśniejsze wartości skali szarości są zdefiniowane jako czarny względem białego. Bardzo pomocne w przypadku obrazów o złym kontraście.

Kompresja zakresu wyjściowego: To kompletne przeciwieństwo. Najciemniejsze i najjaśniejsze wartości skali szarości są usuwane z obrazu, kolor biały i czarny zostaje usunięty. Opcja bardzo przydatna w przypadku grafiki o złym kontraście i do pracy na trudnych materiałach np. drewno.

Przykład: Grawerowanie twarzy na powlekanym drewnie. Białe obszary grafiki nie zostały zgrawerowane (nos i czoło pozostają niezgrawerowane), ponieważ nie mają wypełnienia rastrem. Usunięcie 30 punktów z najjaśniejszej skali szarości (z 255 do 225) pozwoli na uzyskanie odpowiedniego wypełnienia rastra. Materiał zostaje delikatnie „zarysowany” i nie ma już niezgrawerowanych obszarów.

Maska wyostrzająca (Mapy bitowe - Wyostrzanie - Maska wyostrzająca): Maska wyostrzająca zwiększa kontrast w punkcie przejścia między jasnymi i ciemnymi punktami grafiki. Szczegóły takie jak włosy, rzęsy stają się jaśniejsze i ostrzejsze.



Procent określa, jak dużo jaśniejsze lub ciemniejsze będą piksele po zastosowaniu filtra. Promień określa ile z tych pikseli zostanie objętych zasięgiem działania. Najczęściej stosuje się zmianę wartości promienia. Im wyższy jest promień, tym bardziej zdjęcie wygląda jak rysunek.
Zwróć uwagę, aby nie nadużywać maski wyostrzającej do materiałów łatwych w obróbce ( np. aluminium anodowane). Ewentualne nadużycie spowoduje, iż wszystkie niedoskonałości grafiki zostaną podkreślone.

4. PRZYKŁADY

Drewno klonowe.
Zdjęcie 1 i 2 zostały zrastrowane tylko z użyciem sterownika drukarki JobControl X.

1. Drewno klonowe 333 dpi, raster Ordered Dithering

2. Drewno klonowe 333 dpi, raster Stucki

Aby uzyskać lepszy efekt zostały zastosowane procesy przedstawione w poprzednim punkcie. Zostało usunięte z obrazu 60 punktów z najniższej skali szarości. Wszystko po to, aby usunąć przebarwienia (w tym przypadku szczególnie z włosów). Maska wyostrzająca z dużym promieniem sprawia, że szczegóły twarzy i rysy są wyraźniejsze. Obrazy 3 i 4 zostały wygrawerowane na tych samych ustawieniach jak obrazy 1 i 2.

 3. Drewno klonowe 333 dpi, raster Ordered Dithering

4. Drewno klonowe 333 dpi, raster Stucki 

Akryl wylewany
Zdjęcia 1 i 2 zostały zrastrowane za pomocą sterownika JobControl X
bez dodatkowej obróbki w innych programach graficznych.


1. Akryl wylewany 600 dpi, raster Ordered Dithering


2. Akryl wylewany 600 dpi, raster Stucki


W przypadku grawerowania akrylu, grafika została ustawiona w negatywie i odbita w lustrze. W tym przypadku, w przeciwieństwie do drewna, najwyższe wartości skali szarości (czerń) zostały wycięte. Lekkie zastosowanie maski wyostrzającej wydobyło detale grafiki. Obrazy 3 i 4 zostały wygrawerowane na tych samych ustawieniach jak obrazy 1 i 2.

3. Akryl wylewany 600 dpi, raster Ordered Dithering

2. Akryl wylewany 600 dpi, raster Stucki

Podsumowując, obróbka zdjęć i ich grawerowanie na różnych materiałach jest niekończącą się pracą, przy której nigdy nie można otrzymać jednakowego wyniku.

Te wiadomości, które w skrócie przedstawiłem oraz dużo więcej cennych informacji, porad i "patentów" możecie zdobyć na Akademii Trotec VIP.

1 komentarz:

  1. Efekt całkiem fajny. Szczególnie przy zastosowaniu drewna klonowego 333 dpi, raster Stucki. Wyraźne wszystko i nawet odcienie ciekawe.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.